Siirry suoraan sisältöön

Mikä on tämän hetken tärkein yritystrendi?

30.3.2021

Trendeistä vahvimmin liiketoiminnan kehittämiseen vaikuttavat työn merkityksellisyys, verkostomainen toiminta ja osaajapula, kertoo Sitran tuore tutkimus.

Sitran toimeksiannosta Taloustutkimus Oy toteutti tutkimuksen yritystrendeistä. Tulokset olivat mielenkiintoisia, joskaan eivät ihan yllätyksettömiä. Työn merkityksellisyys koettiin tärkeimpänä yritystrendinä. Lisäksi vastauksien kärkeen nousivat verkostomainen toiminta ja kasvava osaajapula. Nämä kolme asiaa yrityspäättäjien mielestä ovat siis tällä hetkellä eniten liiketoimintaan vaikuttavia trendejä. Sitran projektijohtaja Helena Mustikainen kertoo Kauppalehden (30.3.2021) haastattelussa ”Työn merkityksellisyys vaikuttaa yrityksissä tapahtuvaan johtamiseen ja siihen, minkälaisia työntekijöitä yritys saa. Samalla se linkittyy monen toimialan ja yrityksen kokemaan osaajapulaan. Kyse ei enää ole pelkästään työnsaannista vaan osa työntekijöistä voi halutessaan valita sen itselleen merkityksellisimmän työpaikan.”

Tässä on loistava kiteytys asioista, joista on merkkejä ollut ilmassa ja usean viime vuoden ajan. Osaan makrotason haasteista on olemassa mikrotason ratkaisu. Tällä tarkoitan sitä, että yritys pystyy hyvin pitkälti itse päättämään, miten houkuttelevana työpaikkana se koetaan.

Olen käynyt puhumassa useita kertoja viimeisten vuosien aikana työn merkityksellisyydestä, milleniaaleista työelämässä sekä hyvän yrityskulttuurin merkityksestä siihen, mihin osaava työvoima lopulta päätyy. Valitettavan harva yritys on kuitenkaan valmis muuttamaan tapaansa toimia ennen kuin on liian myöhäistä.

Sitran kyselyn vastauksissa on mielestäni yhteneväisyyksiä työelämän suurimman ikäryhmän, milleniaalien, vastauksiin tärkeimmistä tekijöistä työelämässä.

Edellä mainittujen asioiden lisäksi varsinkin viime vuosien positiivinen ja tuottava kokemukseni oppilaitosyhteistyöstä on saanut minut ottamaan vahvemmin agendalleni myös aktiivisen oppilaitosyhteistyön. Tutkimuksessa 18 % kertoi tekevänsä aktiivista oppilaitosyhteistyötä ja 38 %:lla se oli satunnaista. Yli puolet vastaajista kuitenkin tekevät jo enemmän tai vähemmän oppilaitoksien kanssa yhteistyötä

Yleisimmät perusteet olivat osaajien löytäminen, tulevaisuuden osaamistarpeeseen vastaaminen sekä alueellisen elinvoiman edistäminen. Yrityksien ja oppilaitoksien välisessä yhteistyössä on valtava potentiaali, jota emme ole vielä osanneet täysimääräisesti hyödyntää.

Tutkimuksen mukaan tyytyväisimpiä oppilaitosyhteistyöhön olivat suuret yritykset. Itse voin kuitenkin useampaa pk-yritystä oppilaitosyhteistyössä edustaneena rohkaista myös pienempiä yrityksiä hyödyntämään tätä mahdollisuutta.

Miten sinä aiot tehdä työelämätrendeistä kilpailuetua yrityksellesi?

Katso tuloksia tarkemmin, myös alueellisesti Oppilaitos-Yritysyhteistyö 2021. Lisätietoja löydät myös Sitran sivuilta www.sitra.fi.

Oppilaitosyhteistyötä yhdessä useiden yrityksien ja Hämeen Ammattikorkeakoulun, Lounais-Hämeen Koulutuskuntayhtymän sekä Hevosopiston kanssa. Jokaiselle yritykselle löytyy oma tapansa hyödyntää oppilaitosyhteistyötä omassa liiketoiminnassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *