19.12.2021
Yritykset ovat heränneet nopeasti vastuullisuuteen. Yhä useampi yritys uskoo vastuullisuuden tuovan myös tulosta.
Ehkä enemmän kuin koskaan yrityksien agendalla on vastuukysymykset. Fibsin Yritysvastuu 2021- tutkimuksen mukaan vastuulisuusasiat ovat aiempaa enemmän mukana myös strategiaa pohdittaessa. Tämän ansiosta vastuullisuus otetaan mukaan tavoitteisiin ja sitä kautta se alkaa näkyä myös tuloksessa. Raportin mukaan 78 % yrityksistä pitää vastuullisuutta erittäin olennaisena asiana yritykselleen (N 1000). Tutkimuksessa käy ilmi se, että suurempien yrityksien agendalla vastuullisuus näkyy selkeästi pienempiä yrityksiä enemmän. Toisaalta näin sen tuleekin olla. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä.
Vaikka muutos on tapahtunut nopeasti, kestävän kehityksen liiketoimintamahdollisuuksista tunnistetaan edelleen vain pieni osa. Vastuullisuuden uskotaan hyödyttävän aidosti liiketoimintaa ja viivan alle jäävää tulosta. Tästä huolimatta kysymykset vastuullisuuden ympärille pyörivät usein riksienhallinnassa ja negatiivisten haittavaikutuksien torjunnassa. Proaktiivinen toimintatapa saisi varmasti aikaiseksi myös liiketoimintamahdollisuuksien aiempaa paremman hyödyntämisen.
Kun kysyy yritykseltä ”mitä vastuullisuus on” saa vastaukseksi valtavan määrän erilaisia asioita. Tässä on myös toimialoilla suuria eroja. Myös yrityksien kansainvälistymisen aste antaa erilaista näkökulmaa. Toiselle vastuullisuus voi tarkoittaa suojalaseja, toisille ihmisoikeuskysymyksiä.
Vihreä siirtymä tuo huimia mahdollisuuksia meistä jokaiselle. Jos aihe kiinnostaa enemmän, suosittelen lukemaan myös tieteellisen artikkelin kestävyydestä ja innovaatioiden muutostarpeesta sekä ruohonjuuritason merkityksen tunnistamisesta Transforming Innovation for Sustainability
Minkälaisia asioita sinun yrityksessäsi tehdään vastuullisuuteen liittyen?